RSS

Friday, July 18, 2014

Jalan-jalan ke Pulau Pinang

Assalamualaikum wbt.....

Utk entry kali ni aku nk cite pasal pengalaman aku travel ke Pulau Pinang plak...so far dah 2@3 kali jgk aku ke sane..nk buat mcm mane, dh adik aku study kt sane..so time anta die balik asrama tu aku join la die...tp aku g dgn ayh n adik2 aku yg lain...naik bas je...knape tak nak drive kete sbb terlalu jauh kot...lgpn dh la jalan tak berape reti, so better naik bas je kan...boleh jgk rehat & tido dlm bas...bgun2 je tgok dh sampai...kan senang...tak payah sibuk nk tahan mengantuk mase drive..hihihi...

bulan brape aku pegi tak ingat la plak sbb tahun lpas kan...yg pasti awal tahun & akhir tahun...pd aku pegi sane best sbb kemudahan byk la...nk pegi mane2 tggu je bas, mesti ade...antara tmpt2 yg aku pegi mcm muzium pulau pinang, ford cornwalis kt padang kota, bukit bendera, botanical garden n mcm2 lg la...actually pulau pinang byk tmpt menarik sebenarnye...tmpt yg aku pegi ni just a few je..makanan pun sedap2 cume harga agak mahal skit la lg2 kt medan selera padang kota tu...lg 1, tmpt makan mcm warung2 tu mcm susah skit aku nk jmpe klu area bndar goergetown tu...terpusing-pusing aku dgn ayh aku cri tmpt mkn...last2 mkn kt kfc je...huhuhu..ok la, layan gmbr dulu...
ktorg pegi naik bas dr BP ke Butterworth..then dr Butterworth
 ktorg naik feri ke Pulau Pinang..naik feri tu tak de mahal pun, rm1.20 pegi balik..
kalau tak silap la...hihi
ni kt Bukit Bendera...
dah lame giler aku teringin nk naik bukit bendera..
tiket rm10 kot utk dewasa...lupe plak sbb aku dpt harga student..so tak mahal sgt..
tu la untungnya bwk student kad walaupun dh abis study...hahaha..
mule2 ayh aku tak nak naik sbb org ramai sgt nk beratur beli tiket, 
tp aku pakse jgk..so cpt2 aku beratur, takde nk toleh2 tmpt lain, 
nmpk kaunter tiket trus beratur, wlaupun tak tgok lg harga tiket..haha
dgn penuh kesabaran aku beratur, then dpt la tiket..
ni la tiket utk naik tren..hehe..lpas tu beratur lg utk naik tren...


finally, i'm here!!! 
nmpk tulisan Bukit Bendera tu?
ni la tmpt yg aku nk g sgt tu...
hahaha
suasana best, nyaman je..angin sejuk sepoi2 bahase..
tp tak boleh lawan angin kt bukit Tinggi la, kt sini still lg ade rase panas...
round2 kt atas, amik angin, best la..
kt puncak bukit ni ade masjid..tp tak de la besar sgt..
air paip kt sini sejuk giler...mcm air terjun je rasenye...


kt atas ni ade mcm2...
cafe ade..kedai2 souvenier ade..
muzium pon ade..
tp aku tak explore sgt, sbb mcm tak menarik..
hihi




gmbr kt atas ni plak kt taman botani...
kt taman botani plak, sape2 yg rase pencinta alam semula jadi
boleh la dtg...
klu nk bersantai dgn family pun sgt disyorkan utk dtg sini..
sgt2 best...tmpt nye luas, klu nk jalan kaki mmg takkan abis la..
ade disediakan tren  utk sape yg nak pusing2 kt dlm ni tp ayah aku tak nak..
so aku pun dengar lah dgn patuh..huhu
jln2 kt sini smbil menghirup udara segar
best wei!!!
terase betape indahnye ciptaan Allah..
ini je la yg dpt aku coretkan...tmpt2 lain gmbr tak de dlm pc, so tak dpt nk share...overall percutian kt sini sgt best...tak payah ade tourist guide pon boleh...smpai kt stesen bas rapid penang mintak map kt kaunter, berpandukan map tu je senang...tak sesat punye lah..klu agak2 tak jumpe, tanye je org atau driver teksi...pulau pinang ni sesuai utk pelancong backpacker mcm aku ni..kehulu kehilir bwk beg sandang..hahaha..oke, smpai disini coretan utk kali ni...hingga bertemu lg di entry akn dtg...

wassalam....

0 comments: